Brislingfisket i Trondheimsfjorden må kvotereguleres

Trondheimsfjorden skal fortsatt skal være en trygg kilde til mat for fremtidige generasjoner, men da kan ikke brislingfisket forbli uregulert. Kommunestyrerepresentant Kjartan Gjelvold fikk støtte fra et enstemmig kommunestyre til at Levanger kommune bør være en pådriver for en kunnskapsbasert kvoteregulering av brislingfisket i Trondheimsfjorden.

desember 19, 2019

Kjartan fremmet følgende interpellasjon om dette i kommunestyret 18. desember 2019:

Brislingsfiske i Trondheimsfjorden

Trondheimsfjorden er Norges tredje lengste fjord og har selvsagt en helt sentral plass for alle oss som er så heldige å bo ved den. Den er en viktig ferdselsåre, den har formet kulturen vår, og ikke minst; den er en viktig kilde til mat og næringsliv.

Slik vil vi at det skal fortsette å være i uoverskuelig framtid. Derfor er det bekymringsverdig at det fortsatt er mangelfull regulering av fisket i fjorden. Hva som er grunnen til dette kan man bare spekulere i, men kanskje kan noe av årsaken være at Trondheimsfjorden har ligget i to fylker.

I november i år, som i fjor, kom flere trålere fra Møre for å fiske brisling til Levanger. Disse båtene kan «støvsuge» deler av fjorden på kort tid for brisling, og flere fiskere på Innherred rapporterer at også andre bestander påvirkes negativt av brislingfisket. Videre er det et paradoks at man kan fiske med trålere i fredningssonen for sjøørret som vi har mellom Ytternesset og Trones, da sjøørret åpenbart er en del av bifangsten til trålerne.

Fiskeri og sjømatminister Nesvik uttalte i Stortingets spørretime i år at «brislingfisket i Trondheimsfjorden er regulert med blant annet bruk av fredningstider, minstemål, fartøystørrelse, bifangstbegrensninger og krav til skippers erfaring», og mener dessuten at vi ikke har nok kunnskap om brislingbestanden til å innføre kvoter.

MDG mener, som mange fiskere i Innherred, at dette ikke er godt nok. Vi må snarest mulig innføre kvoter på brislingfiske i Trondheimsfjorden som man har gjort i Hardangerfjorden, Nordfjord og Sognefjorden.

Inntil man har tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag om bestandene i fjorden bør det føres en «føre var – politikk». Slik kan Trondheimsfjorden fortsatt kan være en trygg kilde til mat for fremtidige generasjoner.

Vedtak

Kommunestyret ber Levanger kommune uttrykke sin bekymring til Fylkeskommunen, og være en pådriver for en kunnskapsbasert kvoteregulering av brislingfisket i Trondheimsfjorden.