Kommunen får klimabudsjett og klimaregnskap – men dessverre uten indirekte utslipp

I november 2019 fremmet vår kommunestyrerepresentant Kjartan Gjelvold forslag om å inkludere indirekte utslipp når Levanger kommune får klimaregnskap og -budsjett. Flertallet i kommunestyret stemte mot å ta med de indirekte utslippene, men klimaregnskap for direkte utslipp er en start.

november 21, 2019

Her er interpellasjonen Kjartan fremmet:

Først av alt vil jeg benytte anledningen til å berømme kommuneadministrasjonen for å ha tatt konsekvensene av at kommunestyret i høst erkjente av vi befinner oss i en klima- og miljøkrise, ved å skissere en vei videre for å utarbeide et klimaregnskap og -budsjett for Levanger kommune.

I kommunens klima- og energiplan står det at «fram til budsjett 2021 vil Levanger kommune søke å utvikle et klimabudsjett. Et klimabudsjett kan fungere som handlingsdel til klima- og energiplanen. Det vil kunne være både økonomiske og ressursmessige konsekvenser knyttet til gjennomføringen av klimatiltakene». Videre kan vi lese at «etter selve klimabudsjettet er utarbeidet, vil det bli satt i gang et arbeid med å et enkelt klimagassregnskap. Dette må gjøres for å kunne følge opp tiltakene og virkemidlene i klimabudsjettet over tid».

Tallene kommunen opererer med i dag viser de direkte klimagassutslippene kommunen står for, altså utslipp innenfor kommunegrensen. For eksempel når en bil forbrenner bensin og diesel innenfor kommunegrensene, eller metangassutslipp fra jordbruket i kommunen.

Når det nå skal jobbes systematisk med å få ned klimagassutslippene i Levanger er det viktig at vi også tar med de indirekte utslippene klimagassutslippene.

De indirekte utslippene kommer fra innkjøp av varer og tjenester som lages utenfor Levanger, for eksempel utslippene fra produksjon og transport av en elsykkel i laget i Kina. Mye indirekte utslipp er knyttet til mat fordi lite av maten vi spiser kommer fra Levanger. Byggebransjen står også for betydelige utslipp fordi energikrevende materialer som stål og betong i mange tilfeller er produsert i land hvor man bruker kull eller olje som energikilde.

Det er mange måter å få ned de indirekte utslippene på. Vi kan få ned forbruket, gjenvinne mer, låne og leie utstyr eller klær. Legge til rette for ombruk av klær og møbler, reparere mer og spise opp mat, slik at den ikke kastes. Vi kan også benytte oss mer av lokale varer og tjenester, og reduserer jobbreiser med fly. Som kommune har vi altså mange muligheter til å få ned indirekte klimagassutslipp. Ved å ta med de indirekte utslippene i et klimaregnskap, kan vi lettere se gevinsten av disse tiltakene.

1. MDG foreslår at Levanger kommune jobber for å utarbeide et klimaregnskap som også tar høyde for de klimagassutslippene som skjer utenfor kommunens grenser, slik at vi kan jobbe systematisk for å redusere både direkte og indirekte utslipp av klimagasser.
  2. Videre foreslår vi at klimabudsjett og klimaregnskap legges fram for kommunestyret på tilsvarende måte som dagens økonomiske regnskap og budsjett.

Punkt 1 falt, men punkt 2 ble vedtatt.